Bunnlinje og topplinje er to av de viktigste linjene du må se på i et selskaps resultatregnskap (income statement) når du skal analysere selskapet.
Både analytikere og investorer følger nøye med på disse to linjene for å se etter endringer fra kvartal til kvartal og år til år.
Topplinjen (‘top line’) forteller deg hva selskapet har hatt i total inntjening før skatter og utgifter. Når vi sier at et selskap har topplinjevekst, betyr det altså at de rett og slett har en økning i hvor høy omsetning de har før vi trekker fra utgifter og kostnader.
Bunnlinjen (‘bottom line‘) er på sin side den ‘nakne sannhet’. Her ser vi hva selskapet sitter igjen med etter utgifter har blitt trukket fra den totale omsetningen. Dette er utgifter som for eksempel nedbetaling av gjeld, administrative kostnader, skatt, markedsføringskostnader, og så videre.
Ofte blir bunnlinjen referert til som ‘net income’, ‘net profit’, eller ‘net earnings’ på engelsk.
Invester som proffene med FinChat.io
For deg som er seriøs med aksjeanalyse. Få tilgang til, og visualiser alle viktige nøkkeltall i et selskaps regnskap og KPI’er. Få gode rabatter via Utbyttemaskinen.
Nøkkelpunkter:
- Du kan bruke både topplinje og bunnlinje for å avgjøre hvordan selskapet presterer, og hvordan de er stilt økonomisk i din aksjeanalyse.
- Bunnlinjen forteller deg mye om hvor effektivt et selskap bruker omsetningen sin med tanke på utgifter og andre kostnader. Er de flinke, sitter de igjen med overskudd som videre kan reinvesteres i seg selv, gjøre oppkjøp, kjøpe tilbake aksjer, betales ut som utbytter eller betale ned gjeld.
- Topplinjen forteller deg på sin side hvor effektivt selskapet genererer inntekt og tar ikke hensyn til utgiftsposter som kan ha en dramatisk effekt på hvor mye selskapet faktisk sitter igjen med på bunnlinjen.
I bildet over ser du enkelt og visuelt hvor mye Microsoft sitter igjen med (earnings – bunnlinje) etter kostnadene er trukket fra omsetningen (revenue – topplinje). Se hele analysen av Microsoft på Simply Wall St her, og opprett en gratis bruker.
Hvordan øke bunnlinjen
Ledelsen kan legge strategier for å øke bunnlinjen. Dette kan for eksempel gjøres ved å:
- Øke den totale inntjeningen (altså topplinjen). Dette kan gjøres ved for eksempel å øke produksjonen, forbedre produkter, øke priser, og effektivisere driften.
- De kan også selge eiendeler, som for eksempel eiendom og maskiner for å hente inn mer penger som kan øke bunnlinjen (Dette inngår ikke i topplinjen, da det ikke er inntjening fra hoveddrift).
- Kutte kostnader og utgifter. Her handler det om å spare inn på kostnadene, for eksempel ved å si opp deler av arbeidsstokken, redusere lønn og andre goder, finne nye og billigere leverandører/samarbeidspartnere, optimere skattefradrag, og så videre.
Som jeg allerede har vært inne på, kan ledelsen velge å bruke bunnlinjen på flere måter. Bunnlinjen kan blant annet brukes til økonomiske tiltak som å redusere gjeld, betale utbytter til aksjonærene, kjøpe tilbake aksjer og kjøpe opp andre selskaper.
Eller kanskje selskapet velger å bruke alt sammen på å videreutvikle produktene, ekspandere lokasjonene, eller gjøre andre investeringer i seg selv som er til fordel for selskapets videre vekst.
Hvordan bunnlinjen prioriteres, forteller deg mye om hva slags selskap du eventuelt er i ferd med å investere i.
Hvordan selskaper øker topplinjen
Et selskap som har en økning på topplinjen, har som regel en økning i salg og inntekter. Men det er flere måter et selskap kan øke topplinjen på, for eksempel:
- Spesifikke markedsføringskampanjer som øker antall kunder med 15 % fra forrige kvartal
- Nytt produkt som øker inntektene
- Oppkjøp av et annet selskap, som øker markedsverdien til selskapet
Selv om topplinjen viser deg hvor effektivt selskapet opererer når det gjelder å generere penger generelt sett, tar det altså ikke hensyn til kostnader og utgifter.
Ordet “topplinje” stammer fra hvor du finner den totale omsetningen i et regnskap, nemlig øverst. Bunnlinje – ja, den finner du nederst i regnskapet.
Topplinje viser deg et selskaps inntjening når det gjelder hoveddriften. Et selskap kan nemlig tjene penger på andre måter også, for eksempel renteinntekter, eller fra salg av eiendeler.
Invester som proffene med FinChat.io
For deg som er seriøs med aksjeanalyse. Få tilgang til, og visualiser alle viktige nøkkeltall i et selskaps regnskap og KPI’er. Få gode rabatter via Utbyttemaskinen.
Som nevnt er sistnevnte en type inntekt som ikke skal inngå i topplinjen, da dette ikke har noe med selskapet hoveddrift å gjøre.
Nøkkelforskjeller mellom bunnlinje og topplinje
De aller beste selskapene klarer som regel øke både topplinje og bunnlinje, år for år. Men mer etablerte selskaper kan fort se at omsetningen flater ut noe. Likevel er slike selskaper ekstremt flinke til å øke bunnlinjen, takket være at de er flinke til å redusere kostnader.
Jeg deler 3 ulike strategier du kan bruke for aksjeanalyse i denne artikkelen, om du er interessert i å lese mer om verdsetting av aksjer.
Å kjenne til forskjellen mellom topp-og bunnlinje er viktig for deg som investor, da du kan identifisere hvordan et selskap bruker pengene sine, og dermed ta en mer veloverveid beslutning før du investerer eller ikke.
Les også: aksjer for nybegynnere: en stor guide til å investere i aksjer og fond
To verdifulle verktøy for aksjeanalyse
Via Utbyttemaskinen får du en rekke gode rabatter på produkter jeg selv bruker aktivt hver eneste dag.
To verktøy jeg virkelig anbefaler at du sjekker ut, er Simply Wall St og FinChat. Du kan lese mer om dem i boksene under.
Jeg anbefaler Finchat.io til deg som er seriøs med investering i enkeltaksjer, som ønsker detaljert informasjon om selskapers nøkkeltall. Du får også tilgang til en AI chat dedikert til finans. Selv proffe investorer bruker FinChat, og om du er en graf-elsker, er dette noe for deg.
Simply Wall St er til for deg som ønsker å få servert en enkel oversikt over et selskap, i tillegg til å få deres ‘intrinsic value’ via kontantstrøm-metoden. Det gir deg en pekepinn på om du kjøper en underpriset eller overpriset aksje – på en enkel visuell måte.
Her finner du både enkel oversikt over selskapers regnskap, selskapsnyheter og mye mer nyttig som gjør aksjeanalyse både raskere og morsommere enn noen gang.
Du blir med andre ord en bedre investor, så opprett bruker hos begge i dag!